Sabtu, 30 Juli 2011

Gambar teknologi masa depan




Ketika tentera berada di medan perang, musuh yang paling berbahaya adalah musuh yang berada di belakang karena memang kita tidak boleh melihat musuh. tentara Amerika dimana DARPA sedang mengembangkan sebuah kacamata khusus yang disebut dengan Soldier Centric Imaging via Computational Cameras effort (SCENICC). SCENICC yang terdiri dari beberapa kamera memungkinkan para tentera boleh melihat seluruh area dengan sudut pandang 360° dan bisa melihat area yang berada jauh serta  boleh diperbesar sampai 10x (zoom in). Selain untuk melihat area medan perang, layar yang ada juga boleh menampilkan informasi penting dan tanda peringatan bila ada musuh di belakang. Untuk mengontrol semuanya itu, tentara tidak perlu menggunakan tangan mereka tetapi melalui perintah suara.Lebih hebatnya lagi, untuk semua fitur yang ada, alat ini mempunya berat tidak lebih dari 700 grams termasuk system kuasa yang boleh digunakan selama 24 jam.
Inovasi sebuah komputer terus bekembang untuk membuat pengguna semakin lebih nyaman dan cepat dalam mengakses komputer. Kenyamanan pengakseesan komputer kini diwujudkan dalam pembuatan mouse oleh produsen AirMouse. AirMouse adalah sebuah mouse dengan sistim seperti sebuah sarung tangan atau dengan kata lain mouse ini dipakaikan ke tangan anda langsung. AirMouse menggunakan sistim nirkabel dimana system kuasanya iaitu menggunakan bateri yang ada dapat bertahan selama 1 minggu dengan sekali isi ulang. Cara penggunaannya juga mudah, anggap saja anda menggunakan mouse tapi tidak ada mouse di bawah tangan anda. AirMouse juga menggunakan sistim laser sama seperti mouse lainnya dan optical diletakkan di bawah telapak tangan. AirMouse menjanjikan kecepatan dan akurasi dibandingkan mouse biasa.



Scramjet akan menjadi salah satu revolusi terbesar dalam sejarah transportasi dunia. Pesawat tempur tercanggih di dunia sekarang, F/A-22 Raptor milik Amerika berkecepatan maksimal Mach 2, atau 2 kali kecepatan suara. Pesawat penumpang Scramjet, akan membawa anda terbang dengan kecepatan 10 kali kecepatan suara. Penerbangan dari New York ke Tokyo yang sekarang ditempuh dalam waktu 18 jam yang panjang dan melelahkan, akan ditempuh Scramjet, hanya dalam 120 minit( 2 jam) dari 18 jam. Scramjet tidak perlu memakai bahan bakar roket biasa yang mahal dan berat, bahan bakarnya menggunakan hidrogen cair yang dicampur penyedutpan oksigen langsung dari atmosfer (air-breathing scramjet engine). Pembakaran hidrogen dan oksigen pada kecepatan supersonik inilah yang akan mengakselerasikan kecepatannya. Ini akan membuat penerbangan dari satu tempat ke tempat lain di seluruh dunia menjadi supersonik



Sejadah Masa Depan
inilah sejadah masa depan yang di ciptakan oleh Soner Ozenc . Yang menarik dari Sejadah ini adalah dapat mendeteksi alat kiblat yang benar, bila kiblat tidak tepat sejadah tidak akan bersinar , jika sejadah berada ke arah kiblat yang tepat maka akan mengeluarkan Cahaya.


Pesatnya teknologi yang berkembang saat ini menambah idea dan rasa kreatif untuk menciptakan sesuatu yang ramah lingkungan serta pemakaiannya pun mudah dengan memanfaatkan lingkungan sekitar manusia Chih-Wei Wang dan Shou-His Fu,  designer asal China mendesign MP3 player secara khusus. Diberi nama Skinny Player, pemain muzik ini tidak perlu disematkan di baju, ikat pinggang, atau dikantungi. Cukup ditampalkan ke kulit penggunanya, serperti plester pembalut luka. Sungguh unik design yang diciptakan serupa dengan cara kerja pembalut luka yang memiliki pelekat sisi. Konsep audio player digital ini menawarkan satu ruang untuk album lagu .Kedua designer MP3 player yang mereka desaign tidak akan kehilangan daya rekatnya meski telah dipasang-copot sebanyak ratusan kali dari kulit. Seperti diberitakan Discovery, selain dapat ditampal pada kulit, MP3 player ini juga tidak memerlukan bateri. Untuk berfungsi, Skinny Player hanya memerlukan haba dari tubuh manusia. Dari informasi yang beredar, Skinny Player hanya memiliki butang on/off dan speaker fleksibel yang boleh dilekuk sesuai dengan permukaan tubuh.


Laptop yang boleh digulung
laptop ini mempunyai kelebihan iaitu boleh digulung seperti menggulung sebuah kertas, layar LCD yang digunakan sangat fleksibel dengan di dukung oleh fasilitas multitouch. produk yang sangat menarik

Magic Tricycle, A Motorbike Tricycle



Memiliki bentuk seperti sesuatu dari film Transformer, konsep sepeda motor ini dapat berubah dari tiga roda menjadi dua roda. Untuk jalan raya yang besar kendaraan ini menggunakan ketiga rodanya, namun ketika jalanan menyempit seluruh kabin penumpang berputar, mengangkat roda ke-tiganya ke udara, yang menyerupai ekor helikopter yang menjaga agar chasis stabil. Tempat duduk pada kabin tetap menghadap ke atas pada saat rotasi sehinga minuman anda tidak akan tumpah. Desain ini diciptakan oleh Seyyed Javad Ghaffarian untuk Car Design News 2008 Design Contest. Kendaraan ini disebut MAGIC TRICYCLE, sebuah nama yang sesuai mengingat betapa sulitnya mewujudkan ide ini menjadi kenyataan.






Di masa depan, Anda hanya boleh nonton TV atau browsing hanya dengan menggunakan lensa kontak (contact lens).alat mungkin sama seperti sebuah kaca mata yang boleh menampilkan gambar,video yang banyak, tetapi yang berbeza  yang satu ini dalam bentuk contact lens yang lebih kecik dan hanya dipakai seperti conyact lanses. contact lenses mempunyai sebuah "layar LED" untuk menampilkan gambar/ teks dan sebuah transmitter untuk menerima semua gambar yang dikirim.


Honda 3R-C adalah kenderaan masa depan beroda 3 keluaran Honda.Ia mempunyai 2 roda di hadapan dan 1 roda di belakang.Kenderaan ini menggunakan kuasa elektrik (bateri) dan hanya mempunyai 1 tempat duduk.Ia mempunyai kanopi lutsinar yang menutupi tempat duduk pemandu apabila kenderaan ini tidak digunakan.Kanopi ini juga bertindak sebagai pelindung terpaan angin ketika kenderaan ini bergerak.Di bahagian hadapan kenderaan ini terdapat ruang untuk menyimpan barang.




Konsep vKeyboard vMasa Depan Unik dan Canggih. Berbagai konsep teknologi canggih masa depan dirancang desainer teknologi, kali ini desainer Rusia Marat Kudryavstev memiliki idea yang berbeza yaitu konsep Gadget Komunikasi terbaru Keyboard masa depan. Konsep Keyboard Masa Depan Unik dan Canggih. Konsep unik Keyboard masa depan ini dapat digunakan pada permukaan datar, dengan bentuk hampir sama dengan konsep eroll ebook masa depan. Konsep gadget yang menghubungkan dengan server ISQ dan memproyeksikan gambar pada beberapa permukaan datar.Projek-projek perangkat tipis keyboard ke permukaan datar pilihan Anda. Terlepas dari kenyataan bahawa, misalnya meja tidak memiliki fungsi touchscreen.




Ia mampu menjejaki sasaran sehingga 700 meter, menjangkau had kebanyakan raifal yang digunakan tentera hari ini. Ia juga boleh diprogramkan untuk meletupkan bom yang dilancarnya pada jarak tertentu, membolehkan tentera mensasar musuh di sebalik tembok, batu besar, kubu atau dalam bangunan. Revolusi canggih itu membabitkan pelbagai saluran penglihatan, pengesan dan laser yang mampu menentukan jarak sasaran, menilai elemen seperti tekanan angin dan suhu dan kemudian menghantar data kepada cip mikro yang dilengkapkan pada peluru grenad XM25 sebelum ia dilancarkan. Penggunaan XM25 boleh mengurangkan kematian di kalangan orang awam dan kerosakan, kata pihak berkuasa tentera Amerika kerana kesan letupan grenad tidak meluas seperti peluru meriam atau bom yang digunakan dalam serangan udara. Lehner berkata XM25 amat istimewa sehingga ia tidak memerlukan latihan yang banyak kerana teknologi berkuasa tinggi yang melakukan hampir semua tugasnya.Sistemnya meningkatkan askar berkemahiran biasa dalam menembak menjadi penembak berkemahiran tinggi. Kajian yang dilakukan penyelidik ketenteraan menunjukkan XM25 adalah 300 peratus lebih berkesan berbanding senjata yang digunakan di peringkat skuad

1 komentar: